DAGO Autogroep is al jaren een begrip in Oost-Nederland. Klein begonnen en door de jaren heen uitgegroeid tot een omvangrijke autogroep met vestigingen in Aalten, Doetinchem en Ulft. Reporter en presentator Frans Miggelbrink ging op bezoek bij DAGO in Doetinchem. Hij sprak daar met eigenaar Richard Smees over de Energiescan die zij enige tijd geleden hebben laten uitvoeren. Richard vertelt trots dat ze al lange tijd duurzaam bezig zijn. ‘We hebben in dit pand al zeker dertien jaar aardwarmte. Daarmee waren we toen één van de eersten’. Maar natuurlijk kan het altijd beter en duurzamer! Daarom was DAGO geïnteresseerd in de energiescan die Achterhoek Onderneemt Duurzaam aanbiedt.

 

‘Op welke punten kon DAGO bezuinigen?’

‘Bij ons viel behoorlijk wat winst te behalen in het plaatsen van ledverlichting. We zijn ook anderhalf jaar bezig geweest met een plan om zonnepanelen te plaatsen. De subsidie was zelfs al geregeld. Opeens zei de constructeur dat de dakconstructie er niet op berekend was om zonnepanelen te plaatsen. Dus toen hebben we het daarbij gelaten. Totdat de onafhankelijke energie-adviseur langs kwam en ons wist te vertellen dat er nieuwe technieken waren waardoor we wel zonnepanelen konden plaatsen’ legt Richard uit. Inmiddels ligt het complete dak van DAGO vol met zonnepanelen. ‘Zonder de komst van de energie-adviseur was dat er niet meer van gekomen’.

 

Een simpele aanpassing waar je zelf niet aan denkt!

‘Een hele simpele aanpassing waar je echt niet zelf aan denkt zijn de boilers in de kitchenettes’. De boilers voor het handenwassen stonden op standaard 60 graden Celsius. Voor handenwassen is 45 graden Celsius ook warm genoeg. Tot slot is er nog een advies uitgebracht om in de hoge showroom ventilatoren op te hangen. ‘Ja, vond ik ook vreemd in het begin. Maar eigenlijk is het heel logisch. Want de ventilator drukt de warmte weer naar beneden, zodat je minder warmte verspilt’.

 

Energiezuinige auto’s en een duurzaam pand

Op de vraag van Frans of DAGO ook als een duurzame ondernemer communiceert naar hun klanten, reageert Richard bescheiden op z’n Achterhoeks: ‘Nee, ik denk dat we dat nog wel slimmer kunnen doen. Maar ik denk maar zo: Doe maar gewoon, dan ‘t kump wel goed’!